luni, 21 noiembrie 2011

Continut lectia 1

 
Lectia 1.Personalitatea,caracterizare generala
  1. Personalitatea - Delimitări conceptuale
1.1.            Conceptul de individ
1.2.            Conceptul de individualitate
1.3.            Conceptul de persoana
1.4.            Conceptul de personalitate
1.5.            Conceptul de personaj
1.6.            Definirea personalității. Caracteristici ale personalitatii
1.7.            Dimensiunile personalitatii

  1. Abordări ale personalității
2.1.            Abordarea biologica
2.2.            Abordarea psihanalitica
2.3.            Abordarea social-cognitiva
2.4.            Abordarea comportamentala
2.5.            Tipuri  de personalitate
2.6.            Test autoevaluare
2.7.            Bibliografie


Profesorul comunică elevilor subiectul lecţiei şi obiectivele operaţionale, pe care le scrie pe tablă
·         Personalitatea ca realitate este totalitatea psihologica ce caracterizeaza si individualizeaza un om particular.Ea este omul viu, concret, empiric, pasional, rational, asa cum il resimtim in afara noastra sau in fiinta noastra, omul de alaturi de noi, pe care il intalnim pe strada, acasa, la scoala, in metrou sau la un spectacol.Nu este omul interpretat ca “fiinta generica”, ci omul asa cum exista si se manifesta in viata curenta, cotidiana. 

·          Activitatea profesorului:
- stârneşte curiozitatea, trezeşte interesul şi dorinţa de a aborda această temă, împărţind elevii în grupe de câte patru, şi punându-i să-şi lipească post-it-uri pe spate cu scotch, pe care fiecare  va scrie celorlalţi colegi din grupă câte o trăsătură de personalitate  pe care o consideră ca fiind pregnantă în acel moment.
- cere fiecărui elev ca, după citirea celor 3 trăsături, să găsească printre acestea una care crede că nu îl caracterizează şi să argumenteze, pe scurt, acest lucru

·         1.1.Individul este totalitatea insusirilor biologice (inascute sau dobandite) care asigura adaptarea la mediul natural.
·          Individualizarea = procesul prin care insusirile biologice se diferentiaza, se specializeaza =>individualitatea
·         1.2.Individualitate este individul care a suportat de-a lungul existentei sale un proces de diferentiere, capatand note distincte, originale.
·         In plan social,  individul persoana
·         1.3.Persoana este individul uman amplasat intr-un cadru relational, asa cum este perceput el de catre partenerii sai sociali=omul social
·         In plan social, individualitate ≡personalitate
·         1.4.Personalitatea este sistemul integrat de caracteristici psihologice ale persoanei valorizate in maniera unica
·         Personalitatea=persoana+valoarea
·         1.5.Personajul este “persoana in rol”, este vesmantul social al personalitatii, uneori chiar invelisul ei protector, mecanismul ei de aparare

·         1.6.Personalitatea.Definitie.

Pervin(1996):Personalitatea reprezinta”organizarea complexa a cognitiilor, afectelor si comportamentelor care confera directie si pattern(coerenta) vietii personale.”
Allport(1897-1967):”Personalitatea este organizarea dinamica in cadrul individului a acelor sisteme psihofizice care determina gandirea si comportamentul sau caracteristic.”
H.J.Eysenck(1916-1997):Personalitatea este organizarea mai mult sau mai putin durabila a caracterului, temperamentului, inteligentei si fizicului unei persoane.Aceasta organizare determina adaptarea sa unica la mediu.”

·         Principalele caracteristici ale personalitatii

-caracterul macrosistemic, personalitatea fiind compusa dintr-o serie de elemente legate intre ele, corelate si consistente unele cu altele.
-durabilitatea, stabilitatea si persistenta ei in timp, personalitatea fiind relativ stabila, relativ identica cu ea insasi, neputand fi radical modificata de situatiile tranzitorii sau accidentale.
-esentialitatea , insusirile care compun personalitatea fiind definitorii pentru om.
-structuralitatea si dinamismul, personalitatea presupunand organizare ,dar si restructurare in functie de cerintele relationarii cu mediul.
-finalitatea adaptiva, prin filtrare, motivare, directionare, selectare, adaptare, asigurand atat supravietuirea cat si dezvoltarea personala.
-unicitatea, personalitatea realizand sinteza dintre trasaturile/insusirile generale si particulare ale omului, capatand astfel un caracter propriu, unic.

·         1.7. Dimensiunile personalitatii

Personalitatea reprezinta un sistem bio-psiho-socio cultural:
-dimensiunea biologica este relativa la potentialul uman nativ, la ereditatea fiintei umane;
-dimensiunea socio-culturala este un produs al procesului de socializare, respectiv interventia mediului socio-cultural asupra potentialului ereditar disponibil;
-dimensiunea psihologica se situeaza la intersectia nativului cu dobanditul, pe masura constituirii sale, personalitatea dobandind autonomie si capacitate de evolutie.

·         2.1.Abordarea biologica
Studiaza modul in care mecanismele genetice, biochimice si bioelectrice, prin interactiune simultana, concura la aparitia si mentinerea patternurilor comportamentale individuale.

·         2.2.Abordarea psihanalitica
Modelul psihanalitic constituie cel mai vechi dintre modelele personalitatii si i se datoreaza lui Sigmund Freud.El a considerat ca psihicul uman are o organizare nivelara, si anume, inconstient, preconstient si constient.
Inconstientul reprezinta nivelul cel mai profund al psihicului nostru, inaccesibil direct si depozitar al instinctelor sexuale, al agresivitatii, al dorintelor, al actelor refulate .
Preconstientul reprezinta sediul deprinderilor si al informatiilor care desi nu sunt constiente la un moment dat, pot fi accesate in functie de cerintele momentului si de necesitatile subiectului uman.El are si rolul de cenzura, permitand accesul in constiinta doar pentru acele produse ale inconstientului care sunt acceptabile pentru constient.
Constientul este constituit dintr-un flux continuu de informatii si trairi emotionale.
Mai tarziu Freud va diferentia trei instante ale psihicului uman, Sinele, Eul si Supraeul.

·         2.3.Abordarea social-cognitiva se ocupa de modul in care oamenii invata si achizitioneaza comportamente definitorii prin exepunerea la modelele sociale.De asemenea explica diferentele in comportamentele sociale pe baza credintelor, expectantelor, motivatiei si emotiei.

·         2.4.Abordarea comportamentala explica felul in care patternurile comportamentale sunt invatate de individ sub influenta conditiilor, a situatiilor-stimul externe.Ea incearca sa raspunda la intrebari ca:
„Cum s-au format anumite comportamente, emotii, fobii, anxietati, caracteristice unei anumite persoane?”
„Cum depinde ceea ce spune si face o persoana de experienta anterioara?”isti
„Cum pot fi modificate comportamentele si emotiile de noile experiente de invatare?”
·         2.5.Tipuri de personalitate-clasificare in functie de gradul de diferentiere si specializare interna a personalitatii si de relatia dintre structura interna a personalitatii si factorii externi
-personalitati imature caracterizate prin: simplitatea structurilor psihice, lipsa corelatiei logice dintre ele, functionalitate neeficienta, imprevizibila, inegala si posibilitati scazute de adaptare.
-personalitati mature caracterizate prin: complexitate structural-functionala, componente intim corelate, organizare ierarhizata, flexibilitate, adaptabilitate, eficienta.
-personalitati accentuate cu caracteristici care ies din comun, predispuse spre manifestari patologice, mai ales in conditii defavorabile de viata, greu adaptabile la mediu.
-personalitati anormale care se deosebesc total fata de media populatiei, incapabile de a se adapta la mediu.

BIBLIOGRAFIE
1.Cretu,R.Z.(2011).Psihologia personalitatii, Curs ID.
2.Cretu,T., Mitrofan, N., Anitei, M. (2006). Psihologie , Manual pentru clasa a X-a. Bucuresti:Editura Aramis.
3.Lupsa, E., Bratu, V.(2005). Psihologie, Manual pentru clasa a X-a.Deva:Editura Corvin.
4.Zlate, M.(2009).Fundamentele psihologiei.Iasi:Editura Polirom.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu