luni, 28 noiembrie 2011

Lectia 2 - Temperamentul

1.       OBIECTIVE


       1. Competente de cunoastere si intelegere
                        a) definirea si caracterizarea principalelor concepte teoretice specifice: temperament, tipologii si portrete temperamentale;
b)                     b) descrierea caracteristicilor temperamentului si a criteriilor de identificare;
c)                      c) intelegerea tipologiilor comportamentale și clasificarea acestora;
d)                      d)  intelegerea celor patru tipuri fundamentale ale temperamentelor.


2.      2. Competențe de explicare și interpretare
a)           a) descrierea, interpretarea și evaluarea principalelor tipologii și portrete temperamentale și  metodele folosite;
b)                        b) analiza reflectiv-critica si caracterizarea temperamentului propriu și a celorlalti;
c)                         c) identificarea, evaluarea si compararea diferitelor tipologii temperamentale.

3.      Competențe aplicative 
a)    integrarea și utilizarea efectiva a conceptului de temperament; 
b)    explicarea influentelor externe ale temperamentului, in contextul in care acesta are un caracter innascut;
c)    caracterizarea propriului temperament din perspectiva tipologiilor studiate și valorificarea cunoștințelor în vederea cunoașterii și dezvoltării personale;
d)    analiza trasaturilor temperamentale proprii raportate la cerintele unei profesii alese pentru a realiza in ce masura sunt compatibile acestea.

4.      4. Atitudini
a)      integrarea conceptelor si portretelor temperamentale in sistemul valorilor profesionale ale elevului;
b)      asimilarea si aplicarea principiilor de definire și caracterizare a temperamentului in propria caracterizare si in caracterizarea celorlalti;
c)      constientizarea impactului descrierii temperamentului unui individ in planul orientarii comportamentului, dezvoltarii personale si integrarii sociale.

CONTINUTUL LECTIEI

1.Definire si criterii de identificare
Temperamentul este latura expresiva si dinamico-energetica a personalitatii.

Caracteristicile temperamentului:
  • este inascut, particularitatile lui tinand de structura somatica, de sistemul nervos, de resursele energetice.
  • evolueaza in raport cu intregul organism si sistemul nervos;spre sfarsitul adolescentei trasaturile de temperament se maturizeaza, mentinandu-se relativ constante pana spre batranete, cand unele trasaturi cunosc un proces de aplatizare (datorita pierderii vitalitatii, vigorii, voiciunii ), iar altele se accentueaza(ex.iritabilitatea la un coleric, depresia la un melancolic)
  • temperamentele nu sunt bune sau rele, de dorit sau indezirabile
  • nu exista temperamente pure ;tempera-temperare (latina)=a amesteca.Temperamentul real al omului este o combinatie originala, aparte care il individualizeaza.  

Cateva criterii de identificare a temperamentului:
  • ritmul si viteza desfasurarii trairilor si starilor psihice
  • intensitatea vietii psihice
  • durabilitatea manifestarilor psihocomportamentale
  • intrarea, persistenta si “iesirea” din actiune
  • impresionabilitatea si impulsivitatea
  • frecventa pe unitatea de timp a trairilor psihice
  • egalitatea sau inegalitatea manifestarilor psihice
  • capacitatea de adaptare la situatii noi
  • modul de folosire a energiei psihice

Indicatorii nu apartin doar unei anumite conduite, ci intregii personalitati, fiind stabili
 si avand manifestari continue.

2.Tipologii si portrete temperamentale
-o tipologie cuprinde un ansamblu de caracteristici temperamentale comune unui numar mare de indivizi.
-prima tipologie cunoscuta este cea realizata de Hipocrate si Galenus (medici ai antichitatii) .Ei au realizat o corespondenta intre cele 4 umori(lichide) ale organismului si temperament:sange-sanvinic; bila galbena-coleric; limfa-flegmatic; bila neagra-melancolic.
-Kretschmer asociaza constitutia corporala cu anumite manifestari in plan psihologic, afectiv si psihopatologic.Tipurile sunt:
  • picnicul - scund,bondoc, indesat, extravert, vioi, dinamicoscileaza intre tristete si veselie(ciclotim)
  • astenicul – filiform, longilin, interiorizat, oscileaza intre instabilitate si calm (schizotim)
  • atleticul – alura sportiva, armonios dezvoltata, direct si deschis, cu o mare nevoie de miscare
  • displasticul – prezinta malformatii corporale cu efecte variabile in plan temperamental
- Sheldon porneste de la cele 3 foite embrionare care stau la baza dezvoltarii diferitelor structuri somatice:
  • endoderm=>viscerele digestive=>biotip endomorf=>temperament visceroton- nevoie de odihna, de confort, placerea digestiei, dependenta de aprobare sociala a celorlalti, nevoia de a fi consolat
  • mezoderma=>sistemul muscular=>biotip mezomorf(greoi, masiv, puternic) =>temperament somatoton-activ, energic, aventurier
  • ectoderma=>sistemul osos=>biotip ectomorf(slb, cu muschi nedezvoltati, osos)=>temperament cerebroton- interiorizat, rezervat si izolat, inhibat si retinut in manifestari

Activitate:Comparati tipologia lui Kretschmer cu cea a lui Sheldon.Incercati sa va caracterizati temperamentul orientandu-va dupa cele doua tipologii.

-Pavlov a stabilit corespondenta intre tipurile de activitate nervoasa superioara (date de caracteristicile celulei nervoase de baza) si tipurile temperamentale.Criteriile sunt:forta care desemneaza amplitudinea modificarilor electro-chimice de la nivelul electronului, mobilitatea excitatiei si inhibitiei, rapiditatea si flexibilitatea adaptarii la situatii noi si echilibrul exprimat de raportul de forta dintre excitatie si inhibitie.
Tipurile temperamentale sunt:
  • puternic, neechilibrat, excitabil/colericul
  • puternic, echilibrat, mobil/sangvinicul
  • puternic, echilibrat, lent/flegmaticul
  • slab/melancolicul

-C.G.Jung abordeaza temperamentul in functie de orientarea spre lume si spre propria persoana.Cele doua tipuri temperamentale sunt:
  • extravertul- orientat spre exterior, sociabil, cauta emotii puternice, isi asuma riscuri, este impulsiv, optimist, superficial in sentimente, ii plac miscarea, actiunea, distractiile
  • introvertul – linistit, introspect, izolat, prudent, organizat, rareori agresiv, isi cenzureaza sentimentele, inclinat spre pesimism, foarte stabil in sentimente

-Eysenck pleaca de la teoria lui Jung, adaugand dimensiunii extraversie-introversie, dimensiunea stabilitate- instabilitate neuropsihica (nevrozism).
  • extravertul instabil/colericul
  • extravertul stabil/sangvinicul
  • introvertul stabil/flegmaticul
  • introvertul instabil/melancolicul

Clasificarea categoriala a temperamentelor dupa Eysenck:


3.Caracterizarea celor patru tipuri fundamentale ale temperamentelor

  • Colericul – predominant extravert, instabil, excitabil, reactiv, impulsiv si foarte activ, consuma o mare cantitate de energie nervoasa  ceea ce duce la epuizare, caderi nervoase sau chiar depresii; nu suporta activitatile monotone, statice, are mereu initiative, este orientat spre schimbare, dornic sa se impuna.
  • Sangvinicul – predominant extravert, stabil, dinamic, sociabil, prietenos, dependent de grup(are nevoie de recunoastre), stie sa se faca placut, leaga usor prietenii, tinde sa fie superficial si inconstant in sentimente.
  • Flegmaticul – predominant introvert, stabil, constant, calm, echilibrat, ponderat, prudent, rezervat, leaga mai greu prietenii, rabdator, perseverent, izbucneste rar, constant in sentimente.
  • Melancolicul -  predominant introvert, instabil, inclinat spre autoanaliza excesiva, neincrezator in sine si in ceilalti, temator, nesigur, inclinat spre visare, cu un slab spirit practic.

Aplicatii:

1.Desi temperamentul este innascut, totusi suporta unele influente externe; incercati sa evidentiati si sa analizati aceste influente.
2.Alegeti o profesie pe care v-ar placea sa o urmati si analizati trasaturile temperamentale proprii raportate la cerintele acelei profesii pentru a va da seama in ce masura vi s-ar potrivi profesia respectiva.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu