luni, 9 ianuarie 2012

Temperamentul - metode


1.Captarea atentiei -timp 10 minute

 Propun elevilor sa incepem lectia  cu o conversatie despre temperament.
Metoda folosita - conversatia euristica
Intrebari :”Ce intelegeti prin temperament?” „Care credeti ca este legatura dintre temperament si personalitate?” „Credeti ca temperamentul este innascut sau se formeaza de-a lungul vietii?” „Care credeti ca sunt indicatorii prin care putem identifica temperamentul unei persoane?”
Obiective atinse:
-definirea conceptelor teoretice specifice: temperament si tipologii temperamentale
-descrierea caracteristicilor temperamentului
Descrierea metodei
Conversatia euristica este astfel conceputa astfel incat sa conduca la “descoperirea" a ceva nou pentru elev.
-ea consta in serii legate de intrebari si raspunsuri, la finele carora sa rezulte, ca o concluzie, adevarul sau noutatea pentru elevul antrenat in procesul invatarii
-intrebarile si raspunsurile se incheaga in serii compacte, fiecare noua intrebare avandu-si germenele sau punctul de plecare in raspunsul anterior
-este conditionata de experienta de cunoastere de pana atunci a elevului, care sa-i permita sa dea raspuns la intrebarile ce i se pun.


2.Comunicarea subiectului lectiei si a continutului-timp 20 minute

 Metoda folosita - expunerea, explicatia si conversatia
Obiective atinse:
-descrierea tipologiilor comportamentale
-descrierea celor patru tipuri fundamentale ale temperamentelor
- identificarea diferitelor tipologii temperamentale
      - exemplificarea diferitelor tipologii  temperamentale
Descrierea metodei
·        Expunerea didactica
-consta din prezentarea verbala monologata a unui volum de informatie, de catre profesor, in concordanta cu prevederile programei si cu cerintele didactice ale comunicarii
-este o metoda de predare traditionala, verbala, expozitiva si poate imbraca mai multe
variante:
-explicatia - forma de expunere in care predomina argumentarea rationala, facandu-si loc deja problemele de lamurit,teoremele, regulile, legile stiintifice;
·        Conversatia didactica
-consta in valorificarea didactica a intrebarilor si raspunsurilor (metoda verbala, ca si expunerea, dar mai activa decat aceasta)

           
3.Joc de rol: identificarea unui tip temperamental -10 minute

Imaginati un dialog în care un elev coleric intra in conflict cu un profesor  cu temperamentul flegmatic.
Varianta:
Imaginati un dialog în care un copil sangvinic intra in conflict cu un parinte cu temperament melancolic.
Prezentati dialogul în fata clasei astfel încât colegii vostri sa identifice aceste temperamente.
Metoda folosita –jocul de rol
Obiective atinse:
- aplicarea principiilor de definire si caracterizare a temperamentului in propria caracterizare si in caracterizarea celorlalti
-explicarea importantei cunosterii temperamentului unui individ in planul orientarii comportamentului, dezvoltarii personale si integrarii sociale
Descrierea metodei
Metodele de simulare (jocul de rol)
-jocurile simulative sunt veritabile ocazii de antrenament, pentru indeplinirea unor roluri reale in viata ;
-ele reprezinta o metoda activa de predare-invatare, bazata pe simularea unor functii, relatii, activitati, fenomene, sisteme etc.care urmareste formarea comportamentului uman pornind de la simularea unei situatii reale.


4.Studiu de caz –timp 10minute

Realizati propriul portret temperamental. Alegeti o profesie pe care v-ar placea sa o urmati si analizati trasaturile temperamentale proprii raportate la cerintele acelei profesii pentru a va da seama in ce masura vi s-ar potrivi profesia respectiva.
Metoda folosita-studiul de caz
Obiective atinse:
- caracterizarea temperamentului propriu
- analiza trasaturilor temperamentale proprii raportate la cerintele unei profesii alese pentru a realiza in ce masura sunt compatibile acestea.
Descrierea metodei
Studiul de caz-este o metoda ce consta din confruntarea elevului cu o situatie reala de viata, prin a carei observare, intelegere, interpretare, urmeaza sa realizeze un progres in cunoastere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu